Asker 1 og 1. Skougum er lokallag av Norges Speiderforbund (NSF) og medlem i Vestmarka speiderkrets.

Asker 1 er NSF’s eneste rene jentespeidergruppe, og har et tett samarbeid med 1. Skougum  som er en guttegruppe.

Større arrangementer som sommerleir, pinsetur og tilsvarende arrangeres i felleskap mellom 1. Skougum og Asker 1, mens speidermøter og patruljer går parallelt.

Asker 1 tar opp jenter, og 1.Skogum tar opp gutter. Begge gruppene er organisert i tre aldersgrupper. Trykk på lenkene for å lese mer om hvert nivå!

Troppen er delt opp i patruljer som samler mellom 5-8 speidere. De eldste patruljemedlemmene er Patruljeførere (forkortet PF, eller bare kalt peff). Patruljene er selv ansvarlig for patruljeturer og patruljemøtene som holdes annenhver uke. Birkebeinerne og ledere står for troppsmøter og troppsturer.

Vi driver speiding med hovedfokus på friluftsliv, samarbeid og trivsel og er religions-/livssynsnøytrale.

Vi er en del av Norges speiderforbund  og følger deres mål om  å «utvikle mennesker til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet i samsvar med idealene fra speiderløftet og speiderloven »

Vi har i mange år hatt felles utstyrslager på Asker Internasjonale skole på Borgen, og de fleste av våre speidere kommer fra skolekretsene Jansløkka, Bondi, Hofstad og Vettre, men også andre skoler.

Asker 1 har møtelokale på Solvang skole og møtes ellers ute i nærområdet rundt Asker sentrum, Semsvannet eller hjemme hos hverandre .  Møtene våre foregår hovedsaklig på tirsdager mellom 18 og 20.

1. Skougum holder også møter på tirsdager mellom 18 og 20.
Småspeiderne møtes tirsdag hver uke ved Hvalstrand.
Troppsmøter holdes tirsdag omtrent annenhver uke, som regel på Asker Internasjonale Skole på Borgen, men utifra møtets innhold møtes vi også andre steder i i marka rundt gamle Asker kommune. Patruljemøter holdes de ukene det ikke er troppsmøte, og foregår enten på Asker Internasjonale Skole eller hjemme hos speiderne.

Les mer om våre aktiviteter her.